Rok: 2024
Materiál : Ag 999/1000
Hmotnost: 31,1 g
Průměr: 37 mm
Prvorepublikové osobní automobily Československé zbrojovky vynikaly jednoduchostí a účelností. Typ Z 6 s přezdívkou Hurvínek proslul jako dostupný lidový vůz pro nejširší vrstvy. Hold mu vzdává jedenadvacátá stříbrná mince České mincovny z cyklu Na kolech.
Brněnská Československá zbrojovka byla obří strojírenskou firmou. Jak prozrazuje její výmluvný název, zabývala se výrobou zbraní. V poklidných 20. letech 20. století se ale její vedení rozhodlo přijít s doplňkovým výrobním programem a volba padla na automobily. První vůz s charakteristickým písmenem Z na chladiči sjel z výrobní linky na konci roku 1924. Brněnští konstruktéři dokázali opakovaně přicházet se zajímavými technickými inovacemi, a tak stvořili první sériově vyráběný automobil s dvoudobým motorem v Evropě a první československý vůz s pohonem předních kol. V polovině 30. let Zbrojovka nabízela několik typů automobilů. Nejrozšířenější byl vůz střední třídy Z 4 – takzvaná Silná čtyřka. Typ Z 5 Express byl luxusní, určený pro movité zákazníky. V nabídce Zbrojovky však chyběl automobil určený nejširším vrstvám zájemců, který by byl jednoduchý, spolehlivý a především levný. Správní rada proto rozhodla o výrobě lidového vozu. Nový automobil Z 6 se představil na jaře roku 1935 a okamžitě si získal sympatie. Byl totiž skutečně dostupný. Počáteční cena byla stanovena na 19 800 Kč a posléze byla snížena na 19 200 Kč. Ve slevové akci se dal vůz pořídit za pouhých 16 500 Kč. Daní za příznivou cenu však byla nízká kvalita. Zákazníci si nezřídka stěžovali na špatné jízdní vlastnosti. Vozu se přezdívalo Hurvínek – oblíbenou loutku dřevěného rošťáka totiž automobilka využívala v reklamě. Jeho sériová výroba byla ukončena v roce 1936 a roku 1937 byly ze zbylých dílů smontovány poslední exempláře. Celkem vzniklo 500 kusů. Výroba byla ukončena z rozhodnutí Ministerstva národní obrany. Zhoršující se situace v Evropě totiž vyžadovala, aby se Československá zbrojovka naplno věnovala vojenskému programu. Ani po skončení druhé světové války se výrobu osobních automobilů nepodařilo obnovit. Zkušenosti, které Zbrojovka nasbírala za první republiky, však nepřišly nazmar. Uplatnily se při konstruování traktorů značky Zetor…
Reverzní straně mince, která je dílem medailéra MgA. Martina Daška, vévodí vyobrazení automobilu Z 6 ze tříčtvrtečního pohledu. Doplňkovým motivem reliéfu jsou křivky zdůrazňující proudnicový tvar karoserie. Protože mince České mincovny vycházejí v licenci zahraničního vydavatele, kterým je ostrov Niue, nese averzní strana jeho nezbytné náležitosti – státní znak, nominální hodnotu 1 DOLLAR (NZD) a rok emise 2024. V návaznosti na název sběratelského cyklu je obvod averzu tvořen segmenty kol různých dopravních prostředků.
Nedílnou součástí mince je výpravné balení v podobě leporela, které obsahuje doprovodný text a dobové fotografie.
č. 2292